του Γιάννη Μακριδάκη
Θεωρώ ότι η σπουδαιότερη
γνώση που δίνεται σε όσους μαθητεύουν
στην υφιστάμενη συστημική Παιδεία της
Εξειδίκευσης, είναι η Αρχή Διατήρησης
της Ενέργειας, στην γενικευμένη της
μορφή βέβαια, στην πιο φιλοσοφημένη,
στο ότι όλα είναι μεταβολές ενέργειας
δηλαδή, στο ότι δεν υπάρχει όφελος δίχως
ζημία, κέρδος δίχως χασούρα. Αυτή η φυσική αρχή,
καθώς και η φιλοσοφική της προέκταση,
συνεπικουρούμενη από τις αρχές της
φυσικής ζωής, διατροφής και καλλιέργειας
(στη γη και στην κοινωνία), είναι κατά
τη γνώμη μου η βάση μιας νέας Παιδείας
που θα επιχειρεί, στα πρώτα της χρόνια
τουλάχιστον, την αποεκπαίδευση όσων
έχουν ήδη υποστεί την παρεχόμενη μέχρι
σήμερα συστημική εκπαίδευση, αλλά και
την εξαρχής παροχή βασικών γνώσεων,
μόρφωσης και συνειδητότητας στις νέες
γενιές ανθρώπων.
Να είναι ελεύθερο από
καθημερινά ωρολόγια προγράμματα και
ευέλικτο. Να είναι ολοήμερο, να μπορεί,
εφόσον είναι εφικτό και επιθυμητό, να
μετακινείται σε οποιοδήποτε περιβάλλον
εξυπηρετεί κάθε φορά το μάθημα και να
αφήνει στην ευχέρεια του κηδεμόνα αλλά
και του παιδιού ποια από τα μαθήματα θα
παρακολουθήσουν, μαζί ή ξεχωριστά.
Να είναι απελευθερωμένο
από κάθε είδους αξιολογικά συστήματα,
διαγωνισμούς, εξετάσεις και οτιδήποτε
προάγει την ιδιωτικότητα, την μετατροπή
του ανθρώπου σε άτομο και τον ανταγωνισμό
μεταξύ ατόμων
Να καλλιεργεί την
ανθρώπινη υπόσταση και όχι την ατομική,
την συλλογικότητα και όχι την ιδιώτευση,
την μη επεμβατικότητα και όχι την
αυτενέργεια και την εκβίαση πλασμάτων
και καταστάσεων. Να μαθαίνει στον άνθρωπο
ότι είναι ένα φυσικό ον, ένα πλάσμα σαν
όλα τα άλλα και ότι μαζί με τον άλλον
άνθρωπο και με όλα τα άλλα πλάσματα
αποτελούν το Οικοσύστημα. Να του
καλλιεργεί την ανθρώπινη υπόσταση
βιωματικά. Να τον φέρνει σε άμεση επαφή
με τους φυσικούς πόρους, το νερό, το
χώμα, τους σπόρους, το οξυγόνο, την
ενέργεια, με τα υλικά δηλαδή της ύπαρξής
του και να ενθαρρύνει την ομαδική
βιωματική εργασία πάνω σε αυτά, στα
πλαίσια της οποίας ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται
ότι ο διπλανός του, είναι άνθρωπος
συμπληρωματικός κι όχι άτομο ανταγωνιστικό,
μαθαίνει επίσης ότι όλοι είναι ίσοι και
σύμμαχοι στην αποστολή τους να ζήσουν,
ότι και μόνο η παρουσία του άλλου δίπλα
του είναι κέρδος.
Να ανοίγει τους ορίζοντες
του ανθρώπου ως προς την ύπαρξη του
Γενικού Συνόλου δηλαδή του Οικοσυστήματος
εντός του οποίου καλείται να ανοίξει
τα φτερά του και να πετάξει ελεύθερος
και εντός του οποίου παίρνουν πραγματικό
νόημα οι ορισμοί του πλούτου, της πενίας,
της ευτυχίας, της δυστυχίας καθώς και
όλων των Αξιών.
Να διδάσκει στον άνθρωπο
ότι ο εαυτός του, η υγεία του, σωματική
και ψυχική, είναι ζήτημα αποκλειστικά
δικό του, ότι μπορεί και ότι υποχρεούται
να έχει την απόλυτη ευθύνη της, ότι είναι
τεράστιο έγκλημα να αφήνει το Είναι του
στα χέρια άλλων. Να τον μαθαίνει ότι η
διατροφή του είναι η βάση του οργανισμού
του, η βάση του κορμιού του, της σκέψης
του, των συναισθημάτων του, των σχέσεών
του και να τον εισαγάγει στις έννοιες
και στις πρακτικές της φυσικής διατροφής,
της φυσικής καλλιέργειας (στη γη και
στην κοινωνία) και της φυσικής ζωής.
Να διδάσκει στον άνθρωπο
ότι η ανθρωπότητα, απαρχής μέχρι το
άπειρο, είναι ενιαίο σύνολο και ότι
ολόκληρη αλλά και τον κάθε άνθρωπο
ξεχωριστά, ως πλάσμα της Φύσης, τον
διέπουν οι κανόνες και οι Αρχές της, οι
ρυθμοί της, ότι δηλαδή η αργή αβίαστη
φυσική ανάπτυξη είναι ο μόνος ρυθμός
που μας διέπει όλους και όποιος το
ξεχνάει αυτό και επιχειρεί να αυτονομηθεί,
να αυτενεργήσει εκβιάζοντας την εξέλιξη,
σύμφωνα με την Αρχή Διατήρησης της
Ενέργειας, ζημιώνει στην διάρκεια του
χρόνου, όχι μόνον τον εαυτό του αλλά
ολόκληρο το οικοσύστημα.
Να μαθαίνει στον άνθρωπο
ότι είναι απλά και μόνο ένα πλάσμα το
οποίο, όπως όλα τα πλάσματα, έχει κάποια,
λιγοστά εμπρός στην αιωνιότητα του
πλανήτη, χρόνια ζωής, και ότι για να
ζήσει χρειάζεται φυσικούς πόρους, οι
οποίοι είναι πεπερασμένοι, άρα επιβάλλεται
να αναπληρώνει έστω και μέρος αυτών που
χρησιμοποιεί, και, βεβαίως ότι δεν έχει
δικαίωμα να προκαλεί μη αναστρέψιμες
καταστροφές στο περιβάλλον του διότι
αυτό θα αποβεί μοιραίο και στην ανθρωπότητα
αλλά και στα άλλα πλάσματα που συναποτελούν
το οικοσύστημα.
Να κάνει ουσιαστικά
επανεκκίνηση στην ανθρωπότητα, να
επαναθέτει στο ύψος τους τις αξίες που
απαξιώθηκαν με το πέρασμα των χρόνων
και την συστημική εκπαίδευση, και να
αποδομεί σιγά σιγά, τούβλο με τούβλο
αυτό τον πύργο της ύβρης που έστησε όλα
αυτά τα χρόνια η ανθρωπότητα.
Να διδάσκει στο παιδί
γραφή κι ανάγνωση καθώς και τα επιτεύγματα
του ανθρώπινου νου και της ψυχής, τις
βάσεις της Τέχνης, τα Μαθηματικά, την
Αρχαία Ελληνική, τους αρχαίους πολιτισμούς,
αλλά και τους σημερινούς “διαφορετικούς”
πολιτισμούς, εμπρός στους οποίους
φαντάζει γυμνός ο βασιλιάς, δηλαδή ο
δυτικός, καταναλωτικός τρόπος ζωής.
Να στρέφει το ενδιαφέρον
του ανθρώπου προς την ψυχή του, προς την
φιλοσοφία και την τέχνη, διδάσκοντάς
του τους φιλοσόφους και τα καλλιτεχνικά
ρεύματα.
Να κηρύσσει την λιτότητα,
την ολιγάρκεια, την ταπεινότητα, την
αλληλεγγύη
Αυτές είναι κατά τη
γνώμη μου οι πιο σημαντικές βασικές
αρχές ενός συστήματος βασικής παιδείας.
Να προάγει τον άνθρωπο και την σχέση
του με το οικοσύστημα και με τον άλλον
άνθρωπο, να τον φέρνει σε επαφή με την
ψυχή του, να του ανοίγει ένα παράθυρο
στις τέχνες, στην φιλοσοφία, στον
πολιτισμό και κατόπιν, να τον παραδίδει,
όχι υποχρεωτικά αλλά όποιον το επιθυμεί,
ως άνθρωπο με πνεύμα κριτικό και με βάση
στέρεη πλέον, στην εκπαίδευση, απ’ όπου
θα μπορεί να λάβει άλλες επιστημονικές
και τεχνολογικές κατευθύνσεις.
Ίσως όλα αυτά να φαντάζουν
ουτοπικά με αυτή την πρώτη ανάγνωση
αλλά ας σκεφτούμε κατά πόσον είναι
ρεαλιστική η ζωή μας, με δεδομένο ότι
(ξε)χάσαμε τον απόλυτο ρεαλισμό του
αυθύπαρκτου οικοσυστήματος που μας
ορίζει και χωθήκαμε να ζούμε βαθιά στην
ουτοπία ενός τεχνητού συστήματος, το
οποίο φτιάξαμε οι ίδιοι.
ΥΓ: Αυτοί είναι οι
βασικοί φιλοσοφικοί άξονες επί των
οποίων “ιδρύθηκαν” και λειτουργούν
με (δωρεάν) διαλέξεις και βιωματικά
σεμινάρια το Απλεπιστήμιο και τα Σχολεία
Αποεκπαίδευσης, θεσμοί που φιλοδοξούν
να εξαπλωθούν.
Για επικοινωνία:
akridaki@gmail.com,
eirinidas@gmail.com
11 σχόλια:
Ότι πιο συντηρητικό έχω διαβάσει στη Δράση από τότε που τη διαβάζω που σε ορισμένα σημεία ξεπερνάει και τα όρια του αρνητικού χαρακτηρισμού "ρεφορμισμός" ...
Απορώ πως πέρασε αυτό το άρθρο σε μια τέτοια εφημερίδα χωρίς ίχνος κριτικής. Θα επανέλθω με αναλυτική κριτική που θα την δημοσιεύσω σαν απάντηση .... αλλά σαν τρολιά θα την χαρακτήριζα και όχι θέση για την παιδεία.
Δεν θεωρώ ότι το άρθρο είναι και ο,τι πιο επαναστατικό έχει γραφεί, αλλά δεν θα το χαρακτήριζα συντηρητικό. Θα έλεγα ότι αν και έχει κάποια ελευθεριακά στοιχεία, στο μεγαλύτερο κομμάτι του διαπνέεται από ένα άγονο νέοχιπισμό (διακρίνω και ένα συγκαλυμμένο πασιφισμό).
Δεν θα το έλεγα όμως ρεφορμιστικό, όπως αντιλαμβάνομαι εγώ τον όρο, αλλά θα ήθελα να καταλάβω γιατί το λες
Ένα κείμενο που ξεκινά με ένα "θεωρώ ότι" δεν έχει κατά πάσα πιθανότητα και πολλά να πει για το "εμείς". Για έναν περίεργο λόγο ο Μακριδάκης γίνεται της μόδας στην εκτός των τειχών αριστερά τη στιγμή που αυτά που λέει είναι δεξιότερα της ΔΗΜΑΡ.
Ρε παιδιά έτσι κυριαρχεί ο νεοφιλελευθερισμός (σε παιδεία υγεία κτλ.), με κάτι τέτοια και κηρύσσει πλην της αλληλεγγύης, την λιτότητα, την ολιγάρκεια, την ταπεινότητα! Έχει ενδιαφέρον αλλά είναι αρκετά προβληματικό!
Δηλαδή όποιος έχει γνώμη και την υποστηρίζει λέγοντας "θεωρώ ότι" δεν έχει να πει κάτι για το "εμείς"; Τότε θα έπρεπε να μιλάει μόνο το "εμείς" απευθείας...
Πετάμε έτσι και μια ΔΗΜΑΡ και ξεμπερδέψαμε...
Συγνώμη, αλλά άλλο η εμπάθεια κι άλλο η κριτική.
Δηλαδή ο αντινεοφιλελευθερισμός είναι με την καταναλωτική ευδαιμονία και τη μάτσο σπατάλη; Κάτι έχεις μπερδέψει...
Με την καταναλωτική ευδαιμονία δεν είναι. Ερωτώ. Με τη λιτότητα είναι? Με την διάλυση της ασφάλισης? Με την πλήρη ιδιωτικοποίηση? Είναι?
ο κόσμος καίγεται και το μ.... χτενίζεται
Το κείμενο λέει ότι είναι με τη διάλυση της ασφάλισης και με την ιδιωτικοποίηση; Τα μάτια σου μάλλον ...χτενίζονται
To κείμενο μιλάει αφηρημένα παράλληλα με μια βάρβαρη αστική πραγματικότητα που διαλύει την παιδεία, υγεία, ασφάλιση, εργασία. Συνηγορεί με τον τρόπο του στην κατεύθυνση αυτή, ο στα όρια του μυστικισμού και προγονοπληξίας μακριδάκης! Διακρίνεις εσύ καμία αντίσταση σε αυτή την πραγματικότητα? Εγώ όχι. Σε πολλά σημεία μάλιστα ταυτίζονται π.χ. "την λιτότητα, την ολιγάρκεια, την ταπεινότητα", "Να διδάσκει στον άνθρωπο ότι ο εαυτός του, η υγεία του, σωματική και ψυχική, είναι ζήτημα αποκλειστικά δικό του" κλπ βλακείες.
Ενώ είναι ζήτημα τίνος; του κράτους; Τέλος πάντων δεν έχει νόημα η συνέχιση αυτής της "συζήτησης".
To άρθρο αυτό είναι ότι ο μπούκτσιν ενοποιούσε ως lifestyle αναρχισμό! Διαβάστε το βιβλιαράκι, lifestyle ή κοινωνικός αναρχισμός!
Δημοσίευση σχολίου